Een blog over preken


Preekstarter?

‘Begin je preek met je tekst,’ is het advies dat er in het begin bij mij is ingehamerd. Een sympathiek advies. Er spreekt eerbied uit voor het Woord. Daar gaat het tenslotte om bij prediken: het Woord moet aan het woord komen, niet onze eigen ideeën. We leggen uit wat de Bijbel te zeggen heeft.

Toch ben ik in de loop der jaren over de inleiding anders gaan denken. Vaak begin ik tegenwoordig met het schetsen van het probleem. Ik roep vragen op. Daarna pas neem ik de Bijbel en behandel de tekst die over het geschetste vraagstuk handelt.

Ik activeer met andere woorden eerst het denken van de toehoorders en probeer hen daarna mee te nemen in de zoektocht naar antwoorden.

Het voordeel is dat de centrale vraag van de preek er onmiddellijk 'staat'.

Een goed begin is het halve werk.

1 opmerking:

  1. Een waarheid als een koe ;-) De hoorder weet simpelweg niet wat er gaat komen. In de eerste alinea's moet hij te horen krijgen waar het over zal gaan.

    Leestip: Lowry, the homiletical plot (zijn meerdere versies, neem de laatste).

    BeantwoordenVerwijderen