Een blog over preken


Hoera, 61% wéét het!


Het verbaasde me: uit recent onderzoek door de EO bleek dat 61% van de Nederlandse bevolking weet dat Pasen te maken heeft met de opstanding van Jezus.

Dat valt dus reuze mee. Reden voor een feestje?

Ik weet het niet. 
Kan 61% ook antwoord geven op de vraag: wat heeft die opstanding met mij te maken? Ik verneem dagelijks nieuws, dat geen raakvlakken heeft met mijn leven. Als er een molen in brand staat ergens drie provincies verderop, is dat jammer, maar ik slaap er niet minder door.

De engel bij Jezus’ geboorte zei niet tegen de herders: “Ik verkondig grote blijdschap” maar: “Ik verkondig u grote blijdschap.”
Zijn boodschap had alles te maken met de herders zelf.

Leuk dat 61% weet wat Pasen is.
Echt feestelijk is het als diezelfde 61% doordrongen is van de noodzaak van Pasen voor henzelf. 

Waarom Pasen? En waarom voor mij?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten