Een blog over preken


Zweetpreek?

"Broeders en zusters, gisteravond schrok ik behoorlijk. Ik ontdekte dat ik m'n preek hier al eens eerder had gehouden. Toen moest ik opeens een nieuwe maken. Dat was even zwoegen. Maar het is, geloof ik, gelukt!"

Slecht begin van een preek:
  1. Een inleiding moet de toehoorders in het onderwerp 'trekken'; dat gebeurt hier niet.
  2. Een inleiding moet de grote vraag van de preek aan de orde stellen en het denken van de toehoorders activeren.
  3. De spreker maakt een zeer slordige indruk, wat weinig vertrouwen wekt.
  4. De spreker laat duidelijk merken dat hij nauwelijks aandacht aan zijn preek heeft kunnen geven. 
  5. Deze opening wekt geen verwachting bij de toehoorders.
  6. De prediker dwingt zijn gehoor bijna te vermoeden dat het 'niet veel zal worden, vanmorgen'.
  7. De nadruk ligt op de al dan niet goede prestatie van de prediker; het gaat om de boodschap.
  8. Gerommel is nooit aanleiding om de oren te spitsen; mensen houden van kwaliteit.
Preken is werken!


    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten